zondag 3 april 2022

4. HET MYSTERIE VAN GOLGOTHA EN DE MENSHEID

Nadat we nu de betekenis van het Mysterie van Golgotha voor zowel de hemel als de Aarde hebben begrepen, moeten we ons de vraag stellen wat de betekenis van dit heilige mysterie is voor dat wezen wiens bestemming het is om een schakel te zijn tussen hemel en Aarde - namelijk de Mens.

             Het is belangrijk uit te gaan van de centrale positie van de mens in het universum. Want de mens is een wezen naar wie de aarde van onderen verlangt en op wie de hemel van boven rekent. De mens verschijnt als een bemiddelaar tussen hemel en aarde. Zijn missie in het universum is door een transformatie van de Aarde de hemel te vestigen en door een kennis van de hemel de Aarde te transformeren. Hiertoe is hij in staat omdat zijn wezen met beide werelden verbonden is. In de hemelse werelden is de bovenbewuste geest van de mens geworteld. Door een proces van zelfbewustzijns-verheffing is de ziel in staat te werken in de zin van het goede. In het binnenste van de Aarde is het onderbewustzijn van de mens geworteld, dat zich via de aardse lichamelijkheid wil uitleven. Door zijn onderbewustzijn te volgen, handelt de mens in de zin van het kwade.

            De ziel van de mens is dus een toneel waarop de strijd tussen het goede en het kwade zich afspeelt. Tegelijkertijd is het een plaats waar God zijn kruisiging ondergaat en zal verrijzen. En het feit dat dit tot stand is gekomen, dat heeft de mens aan deze bestemming te danken. Want het Mysterie van Golgotha moest in de loop van de hele ontwikkeling van de mensheid na de zondeval worden voorbereid volgens de wetten van het karma. Het kon alleen plaatsvinden doordat zowel het positieve als het negatieve karma van de mensheid daartoe bijdroeg. In feite maakte het positieve karma van de mensheid de ontvangenis van de Verlosser in de Jordaan en Zijn geboorte op Golgotha mogelijk. Het ligt aan de basis van de volledige genealogie van Jezus en van de hele weg van het lot dat Jezus naar de Jordaan leidde. Dankzij dit positieve karma van de mensheid, dankzij deze regenererende stroom van het menselijk ras, die bestond uit de profeten en ingewijden, werd de mensheid door de geestelijke wereld waardig bevonden om de Verlosser uit haar schoot te baren.

            De andere, de negatieve stroom van dit karma van de mensheid leidde integendeel tot de dood van de Verlosser. Zo werd de mensheid veroordeeld tot het doden van dat Heilige der Heiligen dat zij zelf had gebaard.

            De kracht om Jezus te baren, ontving de mensheid van de hemel.  Dit was een gevolg van haar verbond met de geestelijke wereld. De kracht om Christus te doden, ontving de mensheid uit de aardse diepten. En dit was het gevolg van zijn zondigheid. En daar waar deze twee stromen elkaar kruisten, werd het kruis van Golgotha opgericht, het kruis waarop het kosmische Ik, geboren door bemiddeling van de mensheid, nu, door bemiddeling van diezelfde mensheid, de dood moest ondergaan en door de dood de dood kon overwinnen.

            Deze wonderlijke verhouding van de mensheid tot het Mysterie van Golgotha brengt ons ertoe dit mysterie te beschouwen als iets dat ons als de grootste schuld en tegelijk als onze enige redding moet voorkomen. Wij zijn schuldig aan het feit dat de Godsmens gekruisigd werd - dat moeten wij onszelf vertellen - maar door Zijn genade zijn wij gered.  En door ons onder te dompelen in dit unieke gevoel, dat tegelijk een gevoel van oneindige schuld en een gevoel van oneindige dankbaarheid is, gebeurt er iets in ons dat onze ware verhouding tot de Verlosser openbaart: Wij leren Christus lief te hebben. 

            Want terwijl Christus met betrekking tot de hemel de Onthuller van de Vader is en met betrekking tot de aarde de Overwinnaar over het kwaad, is Hij met betrekking tot de mensheid de Weldoener van de liefde.

            Door te mediteren op het kruis, het kruis van Golgotha door een ervaring van medekruisiging wordt de liefde in de mens geboren. Want wat gebeurt er in dit proces? Voor de ziel die zich onderdompelt in het beeld van het kruis, vindt een herhaling plaats van datgene wat op grote schaal in Palestina gebeurde. Zoals toen de Gekruisigde afdaalde in het onderbewustzijn van de Aarde en van daaruit opstond als overwinnaar van het kwaad, zo doet Hij dat nu in de onderbewuste zielsdiepte van de mens die het Kruis van Golgotha aanschouwt met een gevoel van oneindige schuld en oneindige dankbaarheid. De Gekruisigde daalt af in de onderbewuste diepten van zo'n mens en door de overwinning op het duistere ahrimanische dubbel, verrijst Hij in de ziel van de mens als liefde.

            Terwijl alle andere wezens door de afdaling in de diepte de verbinding met de Vader moeten verliezen, is Christus het Enige Wezen dat ook hier beneden deze verbinding onderhoudt, dat ook hier beneden met de Vader verenigd blijft, door de dood die de Vader openbaart. En terwijl daarom bij alle andere wezens door hun afdaling in de diepte het goede in het kwade moet worden veranderd, vindt bij Christus een verandering plaats van het kwade in het goede.

            Zo wordt ook door de ervaring van een medekruisiging de duistere dubbelganger van de Mens als drager van negatief karma overwonnen door de Christuskracht van het Kruis en liefde geboren als de kracht van positief karma.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NOOT VAN DE VERTALER - Over de identiteit en het werk van Valentin Tomberg als de gereïncarneerde Hermes Tresmegistos

In het tweede deel getiteld "Het Mysterie van Golgotha en de Hemel" van dit 5-delige ontzagwekkende essay uit de bundel van vroege...