zondag 3 april 2022

5. HET WERELDROZENKRUIS

 Wij hebben nu een zwakke poging gedaan om de betekenis te verkennen die het Mysterie van Golgotha voor alle werelden heeft. Wij zijn ons ervan bewust hoe ontoereikend alle pogingen moeten zijn om in dit heilige mysterie door te dringen en de essentie ervan tot uitdrukking te brengen. Toch is het voor ons voldoende wanneer door de eerbiedwaardige vrienden een gevoel voor de allesomvattende betekenis van het Mysterie van Golgotha kon ontstaan.

            Om nog eens heel kort samen te vatten wat er gezegd is, visualiseren wij nog eens het grote symbool van het Kruis van Golgotha. Zoals we inderdaad gezien hebben, wordt dit kruis, dat een synthese van dood en geboorte voorstelt, opgericht in het centrum van het wereldgebeuren als de diepe, oorspronkelijke, morele intuïtie van de Vader die moet worden verwezenlijkt door de morele fantasie van de Zoon en de morele techniek van de Geest. Dit kruis, dat op de Aarde is opgericht, moet door de mensen worden ervaren en de Goden, door op dit kruis neer te zien, sterken zich om hun kosmische opdracht te vervullen.

            Aarts-Lucifer wordt door dit kruis bekeerd. Aarts-Ahriman van de ruimte wordt door het kruis overwonnen.

            Met betrekking tot de hemel is het een openbaring van de Vader en de betekenis van de wereld. Met betrekking tot de Aarde is het een kracht die haar kan transformeren. Voor de mensheid is het zijn bestemming.

            Als het Mysterie van Golgotha niet had plaatsgevonden, zouden de Goden niet de mogelijkheid hebben gehad om ooit kennis te krijgen van hun eigen diepste wezen.

            Als het Mysterie van Golgotha niet had plaatsgevonden, zou de aarde niet de mogelijkheid hebben gehad om haar diepste verlangen te vervullen, een lichaam te worden voor kosmisch bewustzijn.

            Als het Mysterie van Golgotha niet had plaatsgevonden, zou de mensheid geen schakel kunnen zijn tussen hemel en Aarde. De Aarde zou dan uiteengereten worden.

            Maar het Mysterie van Golgotha is er, heeft zich voltrokken. Dit kosmische kruis van Golgotha staat in het centrum van het wereldgebeuren als een krachtige synthese, als de kruisiging van God in het moment van de ruimte. Als Wereldrozenkruis staat het daar, als het Wereldrozenkruis dat door alle werelden wordt opgericht. Want alle bestaansniveaus van de Aarde zijn geconcentreerd en getransformeerd in de gestalte van de Gekruisigde.  De astraliteit van de oude Maan wordt getransformeerd in deze vorm in Manas van Jupiter, het etherische van de oude Zon wordt hier Buddhi van Venus en het fysieke fantoom van Saturnus wordt Atma van Vulcanus, het Opstandingslichaam dat door de mensheid wordt bezield en door Christus wordt vergeestelijkt.

            En dit grote wereldwonder van een volledige transformatie van het kosmische verleden in de kosmische toekomst vindt plaats door het grote Christus-ik van de wereld, in de drievoudige lichamelijkheid van Jezus in het beeld van de kruisiging die de hele evolutie van de wereld omvat.

            Het is de Aarde die de drager vormt van dit Wereldrozenkruis. Het zijn de Goden die dit mysterie onderkennen en vanuit hun kennis bijdragen aan de mogelijkheid dat door de kracht van Golgotha het laagste in de loop van de toekomstige evolutie van de wereld kan worden getransformeerd in het hoogste. Het Mysterie van Golgotha is echter het allerhoogste, het allerheiligste voor de mensheid, in zoverre het voor de mensheid haar bestemming betekent.

            Want doordat de mensheid het Mysterie van Golgotha beleeft, maakt zij de omvormende werkzaamheid van de Goden mogelijk, evenals de redding van de wereld, die door de Goden moet worden omgevormd. Want het blijft waar: De mens staat in het centrum van de wereld. Naar hem verlangen de Goden van boven en van beneden de Aarde. En het is slechts door de Mens en met de Mens dat de Goden hun transformerende activiteit kunnen vervullen. En alleen door de Mens en met de Mens kan de Aarde worden gered. 

Tallin, 1929 en 1939

                    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NOOT VAN DE VERTALER - Over de identiteit en het werk van Valentin Tomberg als de gereïncarneerde Hermes Tresmegistos

In het tweede deel getiteld "Het Mysterie van Golgotha en de Hemel" van dit 5-delige ontzagwekkende essay uit de bundel van vroege...