zondag 3 april 2022

2. HET MYSTERIE VAN GOLGOTHA EN DE HEMEL

 Nadat wij het Mysterie van Golgotha in het licht van "De Filosofie van de Vrijheid" hebben gezien als een eindoverwinning op Lucifer en Ahriman, die in de loop van de wereldgeschiedenis werd behaald door het hogere IK van de mensheid, door Christus, ontstaat de behoefte ons ook af te vragen welke betekenis deze overwinning op Lucifer en Ahriman heeft voor het hele universum.

            Wij voelen nu de behoefte om de algehele betekenis van het Mysterie van Golgotha te begrijpen, namelijk de betekenis ervan voor alle drie koninkrijken van de wereld: voor het hemelse, voor het aardse en voor het menselijke koninkrijk.

            Wij vragen ons dus af: Wat is de betekenis van het Mysterie van Golgotha voor de hemel? Wat is de betekenis van het Mysterie voor de aarde? Wat is de betekenis voor de mensheid? Wij moeten ons afvragen, wat nodig is voor de hemel, de aarde en de mensheid, waar deze drie werelden naar verlangen en wat er met hen zou gebeuren, als Christus niet gekomen zou zijn.

            Eerst zullen wij onze aandacht richten op de hemel en de Goden raadplegen. Maar hier betreden wij een gebied dat eigenlijk buiten het normale, aardse voorstellingsvermogen ligt. De hoogste waarheden van de wereld kunnen alleen worden uitgedrukt in de vorm van paradoxen. Daartoe moeten wij echter bepaalde axiomatische begrippen uit de weg ruimen. Pas wanneer bepaalde voorstellingen, verkregen uit de aardse wereld, ons niet meer in de weg staan, krijgen wij de mogelijkheid om vruchtbaar na te denken over de oergeheimen van de goddelijke werelden.

            Iets dergelijks moet zich ook op het gebied van de wiskunde voordoen. Zolang men wilde vasthouden aan het principe dat de rechte lijn de kortste afstand is tussen twee punten, was het niet mogelijk een theorie te construeren over de vierdimensionale ruimte. Zo moeten wij ons ook met betrekking tot de kennis van bepaalde waarheden van hogere werelden bevrijden van bepaalde aardse principes, namelijk van de opvatting dat het bovenste bovenaan is en het onderste onderaan, dat het binnenste binnen is en het buitenste buiten. In de hogere werelden is het een feit dat men, om op te stijgen, moet afdalen, en dat men, om binnen te komen, zich aan de buitenkant moet openbaren. Hoe dieper men daar afdaalt, hoe hoger komt men, en hoe meer men naar buiten gaat, hoe meer men doordringt in het binnenste.

            Hoe dieper een wezen in het bestaan regeert, hoe hoger het staat. En dat is de reden waarom God de Vader het hoogste wezen van de wereld is, omdat Hij heerst over het laagste.

            Hij is het die slechtheid bepaalt als kwaad en goedheid als goed. Verheven boven beide wordt Hij daarom de oergrond van de wereld. Hij vestigt de polariteit tussen het goede en het kwade, omdat Hijzelf boven beide verheven is. Het hele wereldproces berust dus op een polariteit tussen het goede en het kwade, een polariteit die door de God de Vader wordt ingesteld en opgeheven. Want Hij is de sluimerende boven beide.  Het goede is hier, omdat God de Vader vanaf het oerbegin in de eeuwigheid het kwade erdoor overwint. Het kwade is hier als steun voor het goede, dat door de eeuwige overwinning van het kwade als zodanig bewust wordt van zichzelf. Tussen deze twee polen beweegt zich in eeuwige spanning de stroom van wezens, die van beneden naar boven opstijgt, die van boven naar beneden stroomt.  

            Het rustende wil bewegen, het zelf-bewegende wil rusten. Het in-de-rust-zelf-bewegende is duur, het in-de-beweging-rustende is eeuwigheid. En het is naar het deze in-zichzelf-bewegende-rustende, naar God de Vader, dat alle wezens van de goddelijke wereld streven, want zij weten dat in Hem de zin van de wereld verborgen ligt. Hem aanschouwen zij vanaf het oerbegin, vóór de schepping van de wereld in de hoogte. Vanaf het oerbegin waren zij in staat Hem te aanschouwen, maar zij waren niet in staat Hem te naderen, niet in staat Hem te bereiken in Zijn hoogten. En hieruit bestond de onvolmaaktheid van hun natuur, namelijk dat zij God de Vader konden aanschouwen, maar niet in staat waren Hem te bereiken.

            Om tot de Vader te komen, moesten de Goden hun weg naar beneden vervolgen.  In uiterste duisternis moesten zij een wereld scheppen om door te dringen tot hun eigen innerlijk. Zij moesten over het laagste rijk heersen om het hoogste te bereiken. En vanuit het besef van hun eigen onvolmaaktheid, vanuit het verlangen naar goddelijke zelfkennis, naar de verkenning van hun eigen essentie, werden de Goden de scheppers van de wereld. Op die manier ontwaakten zij tot een scheppende activiteit, omdat zij wisten dat zij alleen van beneden naar buiten het hoogste en meest innerlijke doel konden bereiken; het beeld van de Drie-enige Godheid.

            Het is dit beeld van de Allerhoogste dat de mens zou moeten worden. In de mens die door de Goden geschapen was, was de betekenis van de wereld voor hen verborgen. Deze betekenis van de wereld moest nog door de Goden doorgrond worden, via de mensen moest God de Vader het heilige der heiligen aan hen openbaren. Maar eonen gingen voorbij en God de Vader zweeg...

            God de Vader zweeg vanaf het begin van de kosmische tijd tot het uur dat God de Zoon moest sterven. Het goede scheppend, het kwade beheersend, boven beide verheven bleef Hij zwijgend over Zijn diepgaand oerplan van de wereldevolutie, waarin ook het kwade een rol moest spelen om in het goede te worden omgevormd.

            In stilte liet Hij de kosmische tijd ontstaan, in stilte liet Hij de zondeval van de mens plaatsvinden, in stilte gedoogde Hij de steeds groeiende, tragische stemming van de Goden, die na de zondeval van de mens steeds scherper werd.

            Want het was deze tragische stemming van de Goden, deze groeiende spanning van hun ervaringen, die nodig was als voorbereiding op de proeftijd van de goddelijke inwijding, de gewelddadige inwijding in het geheim van de dood, die zij moesten ondergaan op het uur van het Mysterie van Golgotha.

            Oorspronkelijk was deze betekenis van de zondeval van de mens ook voor de Goden een raadsel, zodat zij de zondeval moesten ervaren als een mislukking van hun eigen ontwikkelingsplan. Want volgens dit goddelijke ontwikkelingsplan werd de mens geacht zondeloos te blijven en het kwaad alleen van buitenaf te aanschouwen, maar het niet innerlijk in zich op te nemen. En God moest zich aan deze zondeloze mens openbaren, niet in de gestalte van de Gekruisigde, maar als het eeuwige leven. Pas op Golgotha werd het diepe grondplan van de Vader geopenbaard, volgens hetwelk de dood niet door het eeuwige leven, maar door de dood zelf moest worden overwonnen. Iets geheel nieuws en nooit eerder gezien werd door deze overwinning op de dood door de dood voor de Goden geopenbaard. Want terwijl de Goden hun plan ontleenden aan een ervaring die voortkwam uit werelden die voorafgingen aan het bestaan van het oude Saturnus, terwijl zij dus hun plan schiepen vanuit een oneindig ver verleden, kwam het oergrondplan van de Vader voort uit de onuitsprekelijke hoogten van het oermysterie, uit een gebied dat in het menselijk bestaan overeenkomt met de sfeer van de morele intuïtie. In deze zin kan de kruisiging op Golgotha door ons worden beschouwd als een morele intuïtie van de Vader, die door de morele fantasie van de Zoon en de morele techniek van de Geest in de loop van de wereldgeschiedenis werd gerealiseerd.

            De horizontale lijn van het evolutieplan van de Goden, dat leidde van een oneindig verleden naar een oneindige toekomst, werd doorkruist door de verticale lijn van de morele intuïtie van de Vader. En op het punt waar beide assen elkaar kruisten, ontstond het kruis van Golgotha. In krachtige beelden van de historische werkelijkheid sprak de Vader dat uit wat wij nu kennen als de drie Rozenkruiserspreuken: De wereld die uit de Vader geboren is, moet in Christus sterven om in de Heilige Geest te kunnen herrijzen. De ontwikkeling van de wereld is gebaseerd op het overwinnen van de dood. Door de ontwikkeling van de wereld verslaat de Heilige Drievuldigheid de dood.

            Op het uur van het Mysterie van Golgotha werden de Goden ingewijd in dit grote geheim van de Vader. Het was een enorme schok voor de goddelijke inwijding die zij moesten ondergaan. En de tragiek van deze goddelijke inwijding was zelfs oneindig veel groter dan die tragische stemming die een menselijke ingewijde moet ondergaan. Zo tragisch als de dood is, zo tragisch is elke inwijding en zou zij niet tragisch zijn, dan zou zij niet ook gevolgd kunnen worden door de vreugde van de verrijzenis.  Tragisch, oneindig tragisch was de stemming van de Goden op het uur van de kruisiging. Een onbeschrijfelijke ontsteltenis overviel alle wezens van de hemelse wereld. En deze ontsteltenis van de Goden vond haar uitdrukking in de verduistering van de zon, die zich tijdens het uur van de dood, van de kruisiging, over het gehele gebied van de Aarde daar uitspreidde. Doordat de maan zich tussen de zon en de Aarde plaatste, werd niet alleen de zon door de Aarde bedekt, maar ook de Aarde door de zon. Het lijk van de Aarde, de maan, bedekte het heilige mysterie van de Kruisiging. De Aarde lag dood onder het doodskistdeksel van de maan voor de Goden; het Goddelijke Woord van de Vader, de betekenis van de wereldevolutie, lag dood in de Aarde.

            Op die manier moesten de onsterfelijken dus de dood van het Woord ondergaan - dit was hun goddelijke inwijding in het mysterie van de dood, een ervaring die de basis moest zijn voor hun hele toekomstige ontwikkeling.

            Zij moesten ervaren hoe hun heilige essentie, het Kosmische Ik, verdween in de duisternis van het rijk van de dood. Maar spoedig daarna ervoeren zij hoe dit Heilige der Heiligen weer opsteeg uit dit rijk van dood en duisternis als een overwinnaar over de dood. En de heilige en verheven betekenis van de wereld werd aan hen geopenbaard, die als het geheim van de Vader vanaf het oerbegin in Zijn boezem rustte. Van nu af aan wisten zij waarom zij scheppen, waarom de wereld geboren moet worden en waarom zij moet sterven. De kruisiging van de Allerhoogste als een synthese van geboorte en dood, als een gelijktijdige overwinning op de aarts-Lucifer van de tijd en de aarts-Ahriman van de ruimte stond voortaan altijd voor hen. Op deze wijze werd het grote verlangen van de Goden naar zelfkennis vervuld. Door nu neerwaarts te kijken naar Golgotha stelden zij de Allerhoogste vast; door naar de dood te kijken erkenden zij de aard van de Vader en de weg die tot Hem leidde.  

            En door aldus neerwaarts te kijken naar het Kruis van Golgotha mochten zij nog iets anders ervaren, iets zeer belangrijks, waarmee hun hele toekomstige zending verbonden was. Zij ervoeren namelijk dat het Mysterie van Golgotha een enorm keerpunt in de tijd betekende. Want de aarts-Lucifer, de tijd, werd door dit mysterie van de gekruisigde Godsman bekeerd en verkreeg voortaan de macht om de drievoudige ontkenning van Gods bestaan in een moment van ruimte geleidelijk te overwinnen.

            De tijd, die zich vóór het Mysterie van Golgotha steeds verder verwijderde van de Heilige Drie-eenheid, kreeg door het Kruis van Golgotha de geweldige impuls om voortaan op te stijgen, om op te stijgen naar die sfeer waar het begin weer verbonden kan worden met het einde, de A met de O. En zoals op de oude Saturnus, op de oude Zon en op de oude Maan de tijd steeds armer werd, omdat zij eerst door de Vader, daarna door de Zoon en tenslotte door de Heilige Geest werd verlaten, zo zal zij zich krachtens het grote offer van Christus van Golgotha op de toekomstige bestaansniveaus van Jupiter, Venus en Vulcanus eerst met de Geest, dan met de Zoon en tenslotte met de Vader verenigen.

            Aan het einde van Vulcanus zal de tijd weer overvloeien in de eeuwigheid, hetgeen zal geschieden door een volledige overwinning van de ruimte. Verzadigd door de geest en de Zoon zal de tijd dan kunnen terugkeren naar de Vader, door het gebied van de Cherubijnen die op de drempel van de eeuwigheid waken.  En alle wezens die zich ontwikkelen in de stroom van de tijd, de hele oneindige overvloed van de kinderen van de tijd, zullen in staat zijn de eeuwigheid binnen te stromen, tot waar de eeuwigheid omgord zal worden door de tijd als in een cirkel waar de tijd opnieuw zijn slangenstaart zal vangen, de A verbindend met de O. En de Goden zullen, door het aanschouwen van deze wonderbaarlijke bekering van de aarts-Lucifer, van de tijd, beseffen hoe zij in de toekomst moeten werken om deze verlossing van de tijd en al zijn kinderen op eigen kracht te helpen. Met het oog op het grote offer van Christus nemen de drie hiërarchieën een heilig besluit om reeds in het heden voor alle kinderen van de tijd een voorbeeld te stellen in de geest van de drie toekomstige stadia van de evolutie van de aarde en voor de mensheid te staan als toonbeelden van de toekomst.

            Zo stelt de derde hiërarchie reeds nu in de geest een voorbeeld van het Jupiter-stadium voor de mensheid, en evenzo de tweede hiërarchie door een voorbeeld te stellen van het Venus-stadium, terwijl de eerste hiërarchie hetzelfde doet met betrekking tot het Vulcanus-stadium.

            Zo stellen de Goden zich op als een lichtende ladder van de hoge idealen die aan de evolutie van de wereld ten grondslag liggen, om de bekeerde kosmische tijd, aarts-Lucifer, de weg naar de Vader te wijzen. Dit zouden zij echter nooit kunnen doen, indien Golgotha niet had plaatsgevonden, want alleen Golgotha geeft ook aan de werkzaamheid van de Goden een hogere betekenis door hen de weg te wijzen naar de Allerhoogste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NOOT VAN DE VERTALER - Over de identiteit en het werk van Valentin Tomberg als de gereïncarneerde Hermes Tresmegistos

In het tweede deel getiteld "Het Mysterie van Golgotha en de Hemel" van dit 5-delige ontzagwekkende essay uit de bundel van vroege...